Lasten kanssa laivalla

Pojat tykkää matkustaa laivalla.
Buffetissa alkaa jumppa, kunhan ensin kailotettu oikeista majakoista ja näytetty miten potkuri pyörii.

Ihan ensiksi on jännä kulkea putkessa ja katsoa autojen ajoa laivan sisään. Ruokailun jälkeen pääsee pallomereen ja saa karkkia, vaikka ei ole karkkipäivä.

Karkkibingo on ihan parasta leikkihuoneessa.

Hytti on aivan mahtava paikka myös.
Menossa mukana kaksi äitiä ja neljä lasta. Kaksi alle 2veetä, 3vee ja 4vee. Laivana Viking Mariella ja ajankohtana alkuviikko.

Tukholmassa kävimme paljon kehutussa Junibackenissa

Kävelimme Vikinglinen terminaalista Slussenille (laivamme kuvassa kyltin oikealla puolella) ja otimme lautan Djurgårdeniin. Lautta maksoi noin 4€ aikuisilta, lapsemme olivat ilmaisia. Lauttoja kulki vartin välein. Lautalta päästyä kävelimme kymmenisen minuuttia vasemmalle Vasalaivamuseon ohi Junibackeniin.

Junibacken on kaunis satujen maailma, jossa saa leikkiä satujen kulisseissa. Sieltä löytyy mm. Muumitalo, Mikko Mallikkaan talo, Ollin hiihtoretken maisemaa ja Pepin Huvikumpu.

Satujunalla kiersimme, Eemelin, Marikin, Ronja ryövärintyttären, Kattokassisen ja Veljeni Leijonanmielen maisemissa. Junassa kuullaan kertomus suomeksi. Matka on välillä jännä, mutta lapsemme eivät säikähtäneet, koska olimme varoittaneet heitä tulevista ukkosista.(Ystäväni lapset olivat parahtaneet parkuun).

Pojat söivät Junibackenin ravintolassa lihapulla-ateriat ja minä täytetyn sämpylän yhteensä noin 15€. Junibacken on kokonaan sisätiloissa. Junibackeniin ei saa ottaa rattaita sisälle.

Lähdimme kävelemään Junibackenista keskustaan. Matka ei ole pitkä, mutta lasten kanssa menee aikaa, emmekä ehtineet yhteenkään kauppaan ja vaan seikkailimme metrolla ja bussilla takaisin laivalle. Harmittelimme, ettemme palanneet samalla lautalla kuin olimme tulleet.

Kotisuomessa minulla oli hankaluuksia saada fillarin ja pyöräkännyn kumeihin ilmaa. Arvostaisin tuollaista palvelua tosi paljon.

Kokemuksiani ja vinkkejä Mariellalta:
Ottaisin buffet pöydän mahdollisimman läheltä ruokia, jotta voi samalla pitää silmällä lapsia. Pienet lapset ovat buffetissa ilmaisia.(Omani karkaili kaiken aikaa)

Toisena päivänä söimme Food Gardenissa ja pöytiin tarjoilu helpotti. Lapsille siellä on hyvä seisova pöytä 2€:lla. Lapsille annettiin puuhapaketti.

Leikkihuoneesta sai lapsille nimi- ja yhteystietotarroja.

Ystäväni oli lukenut, että sänkyihin saa laitoja hyttiemännältä. Todella hieno juttu!

Pyysimme vierekkäiset hytit. Lasten nukahdettua joimme käytävässä siiderit ja söimme suklaata. Pienikin itku kuuluu oven läpi helposti, mutta hytistä toiseen ei kuulu.

Oikein onnistunut matka kaikenkaikkiaan! Menemme Junibackeniin toistekin. :)

Mari sanoi…
Kiitos vinkeistä, luin tarkkaan kaikki Tukholman tärppi jutut. Junibacken meillä on vielä käymättä, ehkä tällä kertaa ehdimme sinnekin,pitää sisällyttää se Tukholma päivään, kun seuraavalla viikolla siellä olemme.

Kiva kuulla että Junibacken on kokonaan sisätiloissa, jos vaikka sää ei suosi, on se oiva paikka silloin.
Viivu sanoi…
:D Mekin oltiin joskus vuonna peruna laivalla ja mua melekeen hävetti kun meidän pojat voitti oikeesti ja liiottelematta sekä meno, että tulomatkalla kaikki nuo karkkibingot!!! Hirveät kasat karkkia ja muut jäivät nuolemaan näppejään. Sen jäläkeen ei sitten ole ollutkaan tuuria... :D
Tuire sanoi…
Mari-Kiva kuulla, että kirjoituksistani on hyötyä. Meillä oli sadepäivä, joten oli kiva olla sisätiloissa. Meillä meni koko risteilyn Tukholmassa olo aika Junibackeniin. Voi tulla vähän kiirus yrittää ehtiä muuta ellei aikaa ole enemmän.

Mukavaa Tukholman reissua!

Viivu-Vau mikä tuuri teidän pojilla oli! Ollaan kahdella matkalla bingoiltu ja nykyään kaikki voittaa lopulta. :) Ensiksi voittaneet voittaa eniten ja kaikilla hyvä mieli!
Anu sanoi…
Ihanalta reissulta kuulostaa! Kesäksi mietittiin etttä jos tehtäis kanssa reissu. Lasten kanssa ei musta kauheasti kannatakkaan suunnitella ohjelmaa Tuklholmaan. Ja shoppailut jää aika pienelle. Onkohan niin että kaikki pojat rakastaa laivoja...
Tuire sanoi…
Anu-Varmaankin kaikki pojat rakastaa laivoja. :)
Laivassa ei tarvitse olla paikoilleen kahlittuna niin kuin autossa tai lentokoneessa.
Satu sanoi…
Kuulostaapa hauskalta reissulta! Välillä on aina mukavaa vaihtaa maisemaa :) Me olemme lähdössä juhannusviikolla autoreissulle Tanskaan, saas nähdä miten pikkuväki jaksaa istua autossa...
Tuire sanoi…
Voi miten ihanaa! Tanskassa on varmaankin upeita rantoja ja dyynejä. Meidän Oulun reissussa uudesta DVD-laitteesta oli suuri apu.

Pitää vielä kertoa, että 4-vuotiaani on saanut Astrid Lindgreniltä kivan idean, että pitäisi päästä hyppäämään autotallin katolta. Puuh.